پیوند غضروف به بینی

یکی از دغدغه های امروزی بیماران این است که آیا بینی شان در حین عمل به پیوند غضروف به بینی نیاز پیدا می کند یا خیر. برخی از مواقع به دلیل ضعیف بودن ساختار و اسکلت بینی جهت استحکام آن از پیوند غضروف استفاده خواهد شد و به طور معمول بافت های پیوندی از نواحی نظیر گیجگاه، دنده، تیغه بینی برداشته خواهد شد. در این مقاله دکتر گیوه چی، جراح بینی موارد مهمی  از تکنیک پیوند غضروف به بینی را شرح می دهد، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پیوند-غضروف-به-بینی-و-نکات-مهم

هدف از پیوند غضروف به بینی

درکل هدف از روش ها و تکنیک های جدید، مانند پیوند غضروف به بینی،  که امروزه در جراحی زیبایی بینی استفاده می شود این است که؛ در ضمن اینکه عملکرد تنفسی بینی را حفظ کنیم تعادل را نیز به بینی برگردانیم. این نکته به این معناست که ممکن است، برحسب نیاز حجم قسمتی از بینی کاسته شود و یا برعکس ناحیه و قسمت دیگری از بینی وجود داشته باشد که نیاز به تقویت  و جبران داشته باشد.

در رابطه با تقویت نقاطی از اسکلت و ساختمان بینی، اولویت اول استفاده از، غضروف هایی است که از خود ساختمان بینی استخراج می شود. معمولا در جراحی زیبایی اولیه ی بینی ، منبع استخراج این غضروف، تیغه ی خود بینی است که در همان فیلد جراحی قرار دارد و دسترسی به آن آسان می باشد.

در جراحی های ترمیمی بینی و یا در افرادی که بینی آن ها به دلیل انحراف، مورد جراحی قرار گرفته است ممکن است رزرو کافی و مناسب غضروف را در ساختار بینی خود نداشته باشند، به همین منظور برای تقویت اسکلت و ساختمان بینی اولویت بعدی استفاده از پیوند غضروفی است که از لاله ی گوش ویا از دنده ی فرد استخراج می شود. همچنین باید در نظر داشت که در مواردی، با استفاده از پیوند غضروف به بینی و تقویت اسکلت بینی ،می توان کمک شایانی به فرم دهی زیباتر بینی کرد.

کاربردهای پیوند غضروف به بینی

پیوند غضروف کاربردهای متعددی دارد که این کاربردها عبارتند از:

  • برای برطرف کردن کوتاهی نوک بینی
  • برای برطرف کردن مشکلات تنفسی به دلیل آسیب دیدن پره های بینی
  • برای برطرف کردن افتادگی نوک بینی
  • برای کم کردن قوس بینی
  • برای مستحکم کردن و تقویت ساختار بینی
  • برای از بین بردن فرو رفتگی های بینی
  • برطرف کردن کجی بینی
  • برای برجسته کردن نوک بینی

انواع پیوند غضروف به بینی

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، برای پیوند غضروف به بینی از نواحی مختلفی از قبیل گوش، دنده و تیغه بینی غضروف برداشته می شود که در ادامه تمام این موارد را بررسی خواهیم کرد.

انواع-پیوند-غضروف-به-بینی

غضروف تیغه بینی

یکی از انواع غضروفی که می توان برای پیوند به بینی استفاده کرد، غضروف تیغه بینی می باشد که برای انجام این کار در ابتدا بهترین جراح بینی یک بخش کوچکی از غضروف تیغه بینی را برش داده و از آن برای پیوند به ناحیه مورد نظر استفاده خواهد کرد. این غضروف هماهنگی بسیار زیادی با بدن دارد و به همین دلیل به راحتی جوش خواهد خورد.

غضروف لاله ی گوش

از غضروف لاله ی گوش نیز می توان برای پیوند به بینی استفاده کرد، و دسترسی به غضروف این ناحیه راحت تر از نواحی دیگر بدن است. از این نوع غضروف بیشتر برای جراحی ترمیمی بینی استفاده می شود و برای برداشت آن جراح یک بخش کوچکی از غضروف قسمت داخلی لاله ی گوش را برداشته و سپس در ناحیه موردنظر پیوند خواهد زد.

غضروف دنده

یکی از انواع غضروف دیگری که می توان جهت پیوند به بینی استفاده کرد، غضروف دنده می باشد که این مورد در صورتی که نتوان از غضروف تیغه بینی و غضروف لاله ی گوش استفاده کرد در نظر گرفته خواهد شد. در صورتی که نیاز به اعمال تغییرات زیادی بر روی بینی باشد از این نوع غضروف استفاده خواهد شد. و برای پیوند این غضروف در ابتدا برش کوچکی در ناحیه قفسه سینه ایجاد شده و سپس مقداری از غضروف دنده برداشته خواهد شد و به ناحیه مورد نظر پیوند زده خواهد شد.

پیوند غضروف به بینی در جراحی های ترمیمی

احتمال نیاز پیوند غضروف به بینی در جراحی ترمیمی بینی، بسیار بیشتر از جراحی اولیه ی بینی می باشد. زیرا ممکن است به دلیل جراحی اولیه ی بینی ، اسکلت و ساختمان بینی تضعیف شده باشد و نیاز به بازسازی و تقویت داشته باشد. در این حال از پیوند غضروفی استفاده می شود به خصوص در بینی های گوشتی که نیاز به تحکیم اسکلت و ساختمان بینی دارند استفاده از بند های غضروفی در جراحی بینی های گوشتی، متداول تر می باشد.

پیوند-غضروف-به-بینی-در-جراحی-های-ترمیمی

اما ممکن است در بینی های استخوانی، در مناطقی که نیاز به تقویت داشته باشد از پیوند غضروف نیز استفاده شود. دکتر گیوه چی ، جراح بینی به هیچ عنوان از غضروف های مصنوعی به منظور پیوند استفاده نمی کند. زیرا استفاده از این غضروف ها مضراتی همچون ، ریسک بالای عفونت و ریجکت شدن و ناسازگار بودن با بدن بیمار، را دارا می باشند.

سخن پایانی

همانطور که در بالا ذکر کردیم پیوند غضروف به بینی برای استحکام و تقویت ساختار بینی انجام می شود و بیشتر در جراحی ترمیمی مورد نیاز می باشد و از سه نوع غضروف نظیر غضروف لاله ی گوش، غضروف تیغه بینی و غضروف دنده برای پیوند می توان استفاده کرد. استفاده از این غضروف ها به دلیل تطابق داشتن با بدن فرد بسیار بهتر از استفاده از غضروف های مصنوعی می باشد.

بنابر نکات ذکر شده توصیه می شود، به هنگام تصمیم گیری برای جراحی بینی و یا پیوند غضروف به جراح متخصص بینی خوب مراجعه کنید، تا عملی با کیفیت و کارآمد داشته باشید و از نتیجه ی عمل رضایت داشته باشید.

دکتر گیلدا گیوه چی

دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *