گرفتگی بینی بعد از جراحی و درمان آن

همان طور که می دانید در ابتدای جراحی بینی برش هایی بر روی بینی ایجاد می شود، سپس جراح بینی به روش های مختلف بینی را برای زیبایی بیشتر بازسازی می کند مجموعه این تغییرات  باعث می شود بیمار به مانند هر جراحی دیگر وارد دوره نقاهت شود و با مشکلاتی در این دوره رو به رو شود. گرفتگی بینی بعد از جراحی یکی از این مشکلاتی بوده که بهتر است برای بهبودی آن مراقبت های بعد از عمل را به درستی انجام بدهید تا بتوانید زودتر بهبود پیدا کنید و فعالیت های خود را به مانند روزهای پیش از عمل داشته باشید.

گرفتگی-بینی-بعد-از-جراحی-و-درمان-آن

در این مقاله به بررسی کامل گرفتگی بینی بعد از جراحی و روش های درمان و برطرف کردن آن خواهیم پرداخت، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

علت گرفتگی بینی بعد از جراحی

بسیاری از افراد بعد از جراحی بینی دچار عارضه هایی از قبیل گرفتگی بینی خواهند شد که دلایل مختلفی دارد؛ از جمله علت های مهم آن می توان به ورم بینی اشاره کرد. بعد از جراحی به طور معمول تا چند وقت افراد دارای ورم در داخل بینی خود هستند و بعد از کاهش ورم بینی و برطرف شدن آن گرفتگی بینی نیز رفع خواهد شد.

از دلایل دیگر گرفتگی بینی باید به انحراف بینی که در جراحی اولیه باقی مانده و برطرف نشده اشاره کرد. هم چنین اسپلینت داخل بینی، کوچک شدن بیش از حد سوراخ های بینی، چسبندگی داخل بینی و استفاده از روش نادرست برای جراحی اشاره کرد.

علت-گرفتگی-بینی-بعد-از-جراحی

از دلایل دیگر می توان به بزرگی شاخک های بینی اشاره کرد که در جراحی اولیه برطرف نشده است. بافت های برجسته در مسیر کانال های هوایی بینی بر روی دیواره کناره داخلی بینی جای دارند که وظیفه گرم کردن هوای عبوری بینی را به عهده دارند همچنین این اجزا می توانند ماهیت هوای عبوری را مرطوب سازند. جنس این شاخک ها نرم و عموما استخوانی است احتمال افزایش حجم هر یک از این بخش ها وجود داشته که هریک انسداد نواحی خاصی از بینی را موجب خواهند شد.

چنانچه شاخک های موجود در دیواره داخلی در بخش تحتانی بیش از اندازه عادی بزرگ گردند ممکن است فرد با گرفتگی و انسداد راه های هوایی مواجه شود.

نکات لازم جهت بهبودی گرفتگی بینی بعد از جراحی

در ابتدا بهتر است بدانید که علت اصلی گرفتگی بینی بعد از جراحی تورم های ایجاد شده در بینی و کم شدن مسیر در مجاری تنفسی می باشد شاید این گرفتگی به مدت یک ماه و یا کمتر از آن باشد در غیر این صورت حتما به  جراح بینی خود مراجعه کنید تا بتوانید این مشکل را زود تر برطرف کنید .همچنین به نکات زیر توجه داشته باشید :

  • در هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن نگه دارید و برای مدت طولانی سر خود را خم نگه ندارید.
  • از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • داروهای تجویزی که برای کم شدن ورم ها دستور داده می شود باید به طور منظم مصرف شود.
  • از شست و شو کننده های بینی و محلول های نمک استفاده کنید.
  • از مصرف دخانیات بپرهیزید.
  • استفاده از نمک را برای مدتی محدود کنید.
  • در صورتی که عوامل خارجی باعث حساسیت شما می شوند از آنها دوری کنید.
  • با بهبود پیدا کردن ورم های بینی می توانید به مانند قبل تنفس راحت از بینی داشته باشید و همچنین بینی زیبا داشته باشید.

روش های درمان گرفتگی بینی بعد از عمل

روش های مختلفی برای درمان این عارضه بعد از جراحی وجود دارد که در ادامه این روش ها را بررسی خواهیم کرد.

روش-های-درمان-گرفتگی-بینی-بعد-از-عمل

اصلاح شاخک بینی

یکی از دلایل اقدام به جراحی بینی بهبود عملکرد آن است به این نوع جراحی ها که موجب بهبود تنفس، بویایی و سایر کارکرد های بینی می شوند ، جراحی بینی عملکردی نام دارند. ولی در برخی از مواقع دلایلی از قبیل بزرگی شاخک های بینی منجر به گرفتگی و انسداد راه هوایی و ایجاد مشکل در تنفس افراد خواهد شد.

گاهی برای تشخیص این مشکل بهترین جراح بینی می تواند از روش آندوسکوپی بینی بهره بگیرد امکان استفاده از آندوسکوپ در داخل مطب برای این روش محدودیتی نداشته و علل انسداد بینی شناسایی می شوند.

همچنین در سی تی اسکن امکان تشخیص بزرگی شاخک ها به راحتی وجود خواهد داشت. اما چنانچه مشاهده سطحی علایم بیمار نشان دهنده بزرگی شاخک باشد دیگر نیازی به انجام سی تی اسکن یا آندوسکوپی نیست.

بعد از شناسایی بزرگی شاخک یا شاخک ها تصمیمات درمانی مناسب اتخاذ می شوند می توان برای درمان شاخک های متورم از داروهای مخصوص تجویزی پزشک متخصص بهره گرفت که این روش درمانی باعث کاهش حجم شاخک ها به اندازه مورد نظر می شود.

چنانچه علایم موجود رفع نشدند و درمان دارویی موثر نبود یا گاه ابعاد شاخک ها بیش از حد بود لازم است جراحی ترمیمی بینی از نوع عملکردی و با هدف درمان بزرگی شاخک ها انجام شود.

شست و شوی بینی

یکی از روش هایی که به منظور برطرف کردن و درمان گرفتگی بینی بعد از جراحی توصیه می شود، شست و شوی بینی برای تمیز کردن بینی از هرگونه لخته خون و ترشحات داخل بینی می باشد. بنابراین بعد از برداشتن گچ بینی توصیه می شود به مدت دو الی 3 بار در روز داخل بینی تمیز شود.

برای شست و شوی بینی نیز می توان از سرم سالینی استفاده کرد که این کار توسط یک سرنگ بدون سوزن انجام می شود، بدین صورت که داخل سرنگ از سرم سالینی پر شده و به آرامی سرنگ را داخل بینی فشار دهید و از سوراخ دیگر بینی آن را تخلیه کنید و در این حین نیز از فین کردن خودداری کنید.

استفاده از کمپرس سرد

همانطور که می دانید یکی از دلایل گرفتگی بینی، تورم بینی بعد از جراحی می باشد که برای برطرف کردن آن باید از کمپرس سرد استفاده کرد، بدین منظور کمپرس سرد را بر روی بینی قرار داده و به مدت چند روز و روزی چندبار از این روش استفاده کنند چرا که این روش به مرور زمان منجر به کاهش تورم بینی شده و بعد از برطرف شدن تورم، گرفتگی بینی نیز درمان شده و برطرف خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل در مورد گرفتگی بینی بعد از جراحی صحبت کردیم و علت و دلایل مختلف بروز این عارضه که شامل وجود ترشحات داخل بینی، انحراف بینی، کوچک شدن سوراخ های بینی و … می باشد نیز اشاره کردیم و باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به علت آن می توان برای درمان گرفتگی بینی اقدام کرد. در صورتی که این عارضه به دلیل تورم بینی رخ داده باشد باید تا کاهش تورم صبر کرد و در صورتی که به دلیل ترشحات داخل بینی باشد می توان داخل بینی را با استفاده از سرم شست و شو داد و در صورت مابقی دلایل مانند کوچک بودن سوراخ های بینی و یا باقی ماندن انحراف بینی باید جراحی ترمیمی بینی انجام داد.

دکتر گیلدا گیوه چی

دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *