جراحی بینی به روش بسته و نحوه انجام آن

انتخاب روش های باز و یا بسته در جراحی بینی کاملا بستگی به جراح بینی دارد و وی می تواند از هر یک از این روش ها استفاده کند. جراحی بینی به روش بسته برای افرادی که خواستار باقی نماندن جای بخیه بر روی پوست بینی خود می باشند، مناسب می باشد و روشی کم تهاجمی شناخته می شود، اما محدودیت های زیادی را برای جراح جهت اعمال تغییرانت ایجاد خواهد کرد، به همین مظور برای رفع مشکلات جزئی از این روش استفاده می شود.

جراحی-بینی-به-روش-بسته-و-نحوه-انجام-آن

هرچند که امروزه بسیاری از جراحی های بینی به دلیل کنترل بهتر جراح بر روی بینی به روش باز انجام می گیرد اما ما جراحی بینی به روش بسته را نیز در این مطلب برای شما توضیح می دهیم.

جراحی بینی به روش بسته به چه معناست ؟

در ابتدای جراحی برای اینکه جزییات بینی مشخص شود تا جراح بتواند تغییرات را بر روی بینی اعمال کند برش هایی بر روی بینی ایجاد می شود. حال این برش ها اگر در خارج از بینی و بر روی فاصله بین دو سوراخ بینی ایجاد شود جراحی بینی باز صورت گرفته است زیرا پوست بینی به صورت کامل بلند می شود و تیغه بینی و استخوان ها و غضروف ها کاملا قابل مشاهده هستند. اما در جراحی بینی به روش بسته برش ها در داخل بینی به وجود می آید که جراح بینی از راه سوراخ های بینی باید جراحی را انجام دهد.

کاندیدای مناسب جراحی بینی به روش بسته

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم تمام افراد برای انجام این روش به دلیل ایجاد محدودیت در اعمال تغییرات بر روی بینی برای جراح مناسب نمی باشد و تنها افرادی که نیاز به ایجاد تغییرات پیچیده و چندانی بر روی ساختار بینی ندارند برای این عمل مناسب می باشند.

کاندیدای-مناسب-جراحی-بینی-به-روش-بسته

افرادی که دارای پل بینی آن ها دارای تقارن بوده و همچنین نوک بینی آنها مناسب بوده و ایرادات جزئی بر روی بینی خود دارند برای انجام این روش مناسب می باشند، همچنین باید اشاره کرد که افراد باید انتظارات واقع بینانه ای نسبت به نتیجه این نوع از جراحی بینی داشته باشند.

به طور کل می توان گفت در صورتی که جراحی بینی برای برطرف کردن آسیب دیدگی های خفیف انجام میگردد می توان از روش جراحی بسته استفاده کرد اما در دیگر موارد جراحی بینی به روش باز برای جراحان ارجحیت دارد تا بتوانند جراحی را با دقت هر چه بیشتر انجام دهند .

مزایا و معایب جراحی بینی بسته

در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب عمل بینی بسته خواهیم پرداخت.

مزایای جراحی بینی به روش بسته

چون در این روش برش ها در داخل بینی است جای برش ها و اثری از جراحی در فرد دیده نخواهد شد و همچنین دوره بهبودی برای بیمار نیز سریعتر اتفاق خواهد افتاد. از مزایای دیگر این جراحی می توان به زمان کوتاه تر، گردش خون بیشتر در پوست و همینطور نیاز به بی حسی کم تر اشاره کرد.

معایب جراحی بینی به روش بسته

از معایب مهم این روش باید گفت که چون جراح باید از داخل بینی تغییرات را ایجاد کند مقداری محدودیت داشته و نمی تواند به طور همزمان بر اجزای داخلی بینی تسلط داشته باشد.

از معایب دیگر این روش نیز می توان به تجسم دشوار بینی در حالت طبیعی و نیاز به مهارت بیشتر به دلیل محدودیت دید به ساختار بینی نیز اشاره کرد.

آمادگی های قبل از جراحی بینی بسته

قبل از انجام این روش نیاز به آمادگی ها و انجام یک سری اقدامات توسط افراد می باشد که این اقدامات عبارتند از:

  • انجام آزمایشات و تست های تجویز شده توسط پزشک
  • خودداری از مصرف برخی از داروها یا تغییر دوز آن ها طبق دستور پزشک
  • خودداری از مصرف داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضدالتهابی برای جلوگیری از افزایش خونریزی
  • پرهیز از مصرف و استعمال سیگار، دخانیات و همچنین مصرف مشروبات الکلی قبل از عمل
  • لیست داروهای مصرفی و حساسیت به داروهای خاص را در اختیار پزشک گذاشتن
  • سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.
آمادگی-های-قبل-از-جراحی-بینی-بسته

نحوه انجام جراحی بینی به روش بسته

برای انجام این روش در ابتدا فرد تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی قرار گرفته و سپس برش هایی داخل بینی توسط بهترین جراح بینی ایجاد خواهد شد. پس از ایجاد برش ها جراح از طریق دورن سوراخ های بینی تغییرات مورد نیاز را بر روی بینی اعمال خواهد کرد.

پس از پایان جراحی نیز برش های ایجاد شده داخل بینی توسط بخیه های جذبی یا غیرجذبی بخیه زده خواهند شد. مدت زمان انجام این جراحی بسیار کم بوده و همچنین میزان تورم و کبودی نیز در این روش کم تر می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی بسته

به دلیل آنکه بافت های بینی در این روش کم تر دچار آسیب می شوند، بنابراین دوره نقاهت آن کم بوده و افراد پس از ۴۸ ساعت می توانند به انجام کارهای روزمره خود بپردازند، و برای دریافت نتیجه مطلوب و بدون عارضه از این روش جراحی باید نکات مراقبتی که بعد از جراحی توسط پزشک متخصص توصیه می شود را رعایت کنید، این مراقبت ها بسیار مشابه به مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد که عبارتند از:

  • خودداری از خیس کردن گچ بینی
  • پاک کردن صورت با استفاده از دستمال های مرطوب
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم
  • بالاتر نگه داشتن سر از بدن
  • مصرف غذاهای آبکی، نرم و پرفیبر
  • خودداری از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید
  • خودداری از انجام حرکات شدید صورت که منجر به ایجاد فشار بر روی بینی می شوند.
  • عطسه و سرفه با دهان باز
  • استفاده از کرم های ضدآفتاب در هنگام بیرون رفتن از خانه
  • خودداری از رفتن به مکان های شلوغ
مراقبت-های-بعد-از-جراحی-بینی-بسته

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله ذکر کردیم، جراحی بینی به روش بسته برای اعمال تغییرات جزئی بر روی بینی انجام می شود، چرا که به دلیل ایجاد برش ها درون بینی موجب محدودیت در اعمال تغییرات گسترده بر روی بینی و دید جراح بر روی ساختار بینی خواهد شد، و به همین دلیل این جراحی نیاز به مهارت بالایی دارد و انتخاب این روش بر عهده جراح و پزشک متخصص بعد از بررسی مشکلات بینی فرد و نوع بینی وی می باشد. در این مقاله به طور کامل تمام موارد مربوط با جراحی بینی بسته را بررسی کردیم، امیدواریم که مفید واقع شده باشد.

دکتر گیلدا گیوه چی

دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *