از صفر تا صد جراحی انحراف بینی

در افرادی که بر اثر انحراف بینی به مشکلات تنفسی دچار شده اند، می توان از عمل بینی با  اهدافی فراتر از بهبود زیبایی استفاده کرد. بیشتر افراد انحراف بینی را با کجی بینی اشتباه می گیرند در صورتی که اینطور نبوده، چرا که بینی ممکن است دارای انحراف باشد اما هیچ گونه علائم ظاهری در بینی فرد دیده نشود. به همین دلیل در صورتی که با علائم انحراف بینی روبه رو شدید می توانید با مراجعه به متخصص گوش و حلق بینی و تشخیص وی جراحی انحراف بینی را انجام بدهید.

از-صفر-تا-صد-جراحی-انحراف-بینی

در این مقاله به طور کامل در مورد جراحی انحراف بینی و تمام موارد مرتبط با آن صحبت خواهیم کرد.

دلیل انحراف بینی

در واقع انحراف بینی باعث می شود که در ساختار بینی تناسبی وجود نداشته باشد و انحراف بینی در واقع منحرف شدن تیغه بینی به یک طرف و به صورت مساوی قرار نداشتن تیغه بینی در چپ و راست بینی می باشد که راه مجاری تنفسی را نیز مسدود خواهد کرد. علت بروز این عارضه بیشتر مربوط به مسائل ارثی می باشد، به این صورت که استخوان ها و غضروف به اندازه بیشتری رشد می کنند و در نهایت منجر به کشیده شدن بینی به سمت خاصی می شود. از دیگر عوامل هم می توان به لطمه ها و یا ضربه های وارد شده در زمان رشد و بلوغ نیز اشاره کرد.

اقدامات قبل از جراحی انحراف بینی

قبل از انجام جراحی انحراف بینی نیاز به انجام یک سری اقدامات می باشد که در ادامه آن ها را عنوان خواهیم کرد.

پیش از عمل انحراف بینی عکس برداری های لازم انجام می گیرد و جراح بینی می تواند تمامی موارد بیمار از جمله زیبایی و مشکلات فیزیکی را بررسی کند.

هم چنین باید تمام سوابق پزشکی بیمار و داروهای مصرفی وی در اختیار پزشک قرار بگیرد و آزمایشات لازم در خصوص بررسی ساختار داخلی و خارجی بینی انجام شود.

مابقی اقدامات قبل از جراحی انحراف بینی عبارتند از:

  • مراجعه کننده باید تمام انتظارات خود از جراحی را با بهترین جراح بینی در میان بگذارد.
  • خودداری از مصرف داروهایی نظیر آسپرین، ایبوپروفن و … به مدت دو هفته قبل از جراحی برای جلوگیری از افزایش خونریزی
  • خودداری از استعمال سیگار و دخانیات مدتی قبل از جراحی
  • درمیان گذاشتن حساسیت های دارویی با پزشک متخصص
اقدامات-قبل-از-جراحی-انحراف-بینی

نحوه جراحی انحراف بینی

 در زمان جراحی بینی که تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می گیرد در ابتدا ساختار داخلی بینی که باعث به وجود آمدن مشکلات تنفسی شده است برطرف می شود. پس از اعمال بیهوشی برشی در یک طرف بینی برای دسترسی به تیغه و ساختار داخلی بینی ایجاد شده و سپس تغییرات برای اصلاح انحراف بینی انجام خواهد شد. و در صورت لزوم قطعات اضافی استخوان و غضروف اضافی نیز برداشته خواهد شد.

نحوه-انجام-جراحی-انحراف-بینی

به درخواست بیمار می توان جراحی انحراف بینی و رینوپلاستی را به صورت همزمان برای بیمار انجام داد. که در این صورت علاوه بر اینکه تغییراتی در داخل بینی اعمال می شود و مجاری هوایی مسدود شده بینی نیز باز می شود، باید اشاره کرد که کجی بینی نیز از بین خواهد رفت و بینی تناسب بهتری با صورت پیدا خواهد کرد.

مدت زمان انجام این جراحی در حدود 30 الی 90 دقیقه بوده و به صورت سرپایی نیز با توجه به شرایط فرد انجام خواهد شد.

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی باید به درستی انجام بگیرد تا بیمار بتواند به نتیجه ایده آل دست پیدا کند. بنابراین افراد باید از مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی به درستی آگاه باشند و از آن ها پیروی کنند. این مراقبت ها عبارتند از:

  • خودداری از فین کردن با شدت و تخلیه بینی با فشار زیاد
  • بالاتر نگه داشتن سر از بدن در هنگام استراحت و خواب
  • خودداری از انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین برای جلوگیری از احتمال خونریزی از بینی
  • پوشیدن لباس های آزاد و جلوباز
  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم بعد از جراحی
  • خودداری از وارد شدن ضربه به بینی
  • مصرف داروهای تجویزی پزشک متخصص در صورت احساس درد
  • برداشتن پانسمان بینی پس از گذشت یک الی دو روز بعد از جراحی

عوارض جراحی انحراف بینی

این جراحی مانند هر جراحی دیگری علاوه بر مزیت هایی که دارد، دارای عوارضی نیز می باشد که این عوارض در صورتی که این جراحی توسط جراح با تجربه و با مهارتی انجام نشود ایجاد خواهد شد.

در ادامه به این عوارض اشاره خواهیم کرد.

  • تنگی نفس و برطرف نشدن مشکلات تنفسی
  • افزایش خونریزی از بینی
  • به جا ماندن جای بخیه و اسکار بر روی بینی
  • سوراخ شدن تیغه بینی
  • تغییر پیدا کردن رنگ پوست بینی
  • کم شدن یا از بین رفتن حس بویایی
  • عفونت
عوارض-جراحی-انحراف-بینی

نتیجه جراحی انحرف بینی را چه زمانی می توان مشاهده کرد؟

این جراحی همانطور که در بالاتر نیز ذکر کردیم به صورت سرپایی انجام شده و دوران نقاهت آن نیز بسیار کوتاه می باشد و زخم ها به سرعت خوب شده و هم چنین تنفس فرد که نیز در اثر انحراف با مشکل رو به رو شده بود بعد از مدت زمان کمی بهبود پیدا خواهد کرد.

اما به غیر از این موارد بهبود کامل و همچنین ترمیم کامل غضروف و بافت ها به حدود یک سال زمان نیاز دارد و افراد برای مشاهده نتیجه نهایی جراحی باید صبور باشند.

سخن پایانی

افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می برند و دارای انحراف بینی می باشند باید در اسرع وقت برای برطرف کردن این مشکل اقدام کنند و بهترین راه برای رفع آن جراحی انحراف بینی می باشد که بدین منظور تیغه بینی کج شده اصلاح شده و مجرای تنفسی مسدود شده بیمار باز خواهد شد، این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که می توان این جراحی را هم زمان با جراحی بینی با هدف زیبایی نیز انجام داد. به دلیل اهمیت و حساسیت بالای این جراحی به منظور جلوگیری از ایجاد عوارض به متخصص گوش حلق و بینی و جراح بینی با تجربه مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید به صفحه اینستاگرام دکتر گیلدا گیوه چی بپیوندید یا با شماره های 02140220714-09018123333 تماس بگیرید.

دکتر گیلدا گیوه چی

دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *