تورم بینی بعد از جراحی بینی

ممکن است بعد از جراحی بینی شخص با مشکلاتی مانند گرفتگی بینی ،تورم بینی ،آبریزش بینی و … روبه رو شود تمامی این نشانه ها بعد از جراحی طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد تنها شما باید مراقبت های لازم را جهت کاهش تورم بینی بعد از جراحی داشته باشید، تا این دوره هر چه سریع تر پایان یابد و بتوانید نتیجه دلخواه خود را مشاهده کنید.

تورم-بینی-بعد-از-جراحی-بینی

یکی از عوارض موقت جراحی بینی به دلیل تغییرات ایجاد شده تورم بینی می باشد که مقدار این تورم در افراد مختلف متفاوت خواهد بود، مثلا تورم در بینی های گوشتی به نسبت بینی های دیگر بیشتر است و افراد باید صبر بیشتری برای از بین رفتن آن داشته باشند. اما به طور کلی باید گفت که بیشتر تورم بینی بعد از گذشت دو ماه از بین خواهد رفت و باقی آن با مرور زمان و کم کم برطرف خواهد شد.

در ادامه برای برطرف شدن تورم بینی راهکارهایی را ارائه خواهیم داد، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

علت تورم بینی پس از جراحی

یکی از علت های اصلی تورم بینی بعد از جراحی وارد شدن فشار و ضربه به بینی در حین عمل و همچنین جمع شدن مایعات در بدن می باشد که طبیعی بوده و امکان دارد این تورم در سوراخ های بینی، یک طرف بینی و تمام بینی مشاهده شود و زمانی که بافت و غضروف بینی شما شروع به بهبود کند، این تورم نیز به مرور زمان کاهش پیدا کرده و از بین خواهد رفت، اما باید به این نکته اشاره کرد که مدت زمان بهبود ورم و میزان ورم با توجه به نوع و ضخامت پوست فرد و روش عمل در هر فردی متفاوت می باشد.

در هفته های اول بعد ازعمل شاید تورم بینی دردناک باشد و فرد احساس داغ شدن در بینی خود داشته باشد در صورتی که این تورم با خروج ترشحات چرکی همراه بود، بهتر است جراح بینی خود را در جریان بگذارید زیرا احتمال عفونت در این زمینه وجود دارد.

انواع تورم بینی بعد از جراحی

به گفته خانم دکتر گیلدا گیوه چی بهترین جراح بینی اصولا دو نوع تورم بعد از جراحی در فرد ایجاد می شود. که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

انواع-تورم-بینی-بعد-از-جراحی

تورم اولیه

این نوع از تورم به دلیل انجام عمل بینی و ایجاد برش در بافت و ساختمان بینی است. بعد از آن به دلیل حفظ مایع موجود که بعد از انجام جراحی زیبایی بینی می رسد، فرد دچار تورم می شود.

تورم ثانویه

تورم بعدی در صورت فرد قابل مشاهده است و به طور همزمان با کبودی اطراف بافت بینی رخ می دهد.

با این حال لازم به ذکر است که میزان تورم و نوع آن با توجه به شرایط بیمار و نوع جراحی است. همچنین میزان ماندگاری جراحی بینی با توجه به نوع جراحی مشخص خواهد شد. به طور مثال در افرادی که جراحی بینی فانتزی انجام داده اند، با افرادی که جراحی بینی طبیعی انجام داده اند، میزان تورم متفاوت است.

جراح در حین انجام جراحی می تواند با فیکس کردن اجزای بینی در حین جراحی، میزان تورم را کاهش خواهد داد.

نکته: برخی از افراد با این تصور که جراحی بینی باز نسبت به جراحی بینی بسته تورم کمتری دارد و از جراح خود می خواهند تا این نوع جراحی را انتخاب و انجام دهند. باید به این گروه از افراد گفت که به دلیل ایجاد برش در بینی با هر روش و برشی و به دلیل دستکاری در بافت بینی، تورم ها ایجاد می شود.

توصیه هایی برای بهبود تورم بینی پس از جراحی

همانطور که در بالاتر ذکر کردیم برای کاهش تورم بینی راهکارهایی وجود دارد که با رعایت این نکات مراقبتی می توان به تسریع روند بهبودی کمک بسیار زیادی کرد. این نکات مراقبتی عبارتند از:

  • به هیچ عنوان بعد ازعمل بینی دخانیات و مشروبات الکلی مصرف نکنید .
  • فعالیت های شدید جسمانی نداشته باشید .
  • در صورت امکان به صورت نیمه نشسته بخوابید و یا اینکه زیر سر خود را در هنگام خواب بلند کنید .
  • برخی اوقات افراد از اینکه نمی توانند نتیجه جراحی بینی خود را مشاهده کنند نگران می شوند اما باید بدانید که نمی توان برای التیام تورم بینی مدت زمان خاصی را مشخص کرد و شما باید در این امر شکیبا باشید .
  • همچنین بعد از انجام جراحی نباید سر را خم نمود زیرا باعث افزایش میزان تورم در صورت می شود.
  • استفاده از کمپرس یخ
  • استفاده از چسب بینی
  • کاهش مصرف نمک
  • رعایت رژیم غذایی مناسب
توصیه-هایی-برای-بهبود-تورم-بینی-بعد-از-جراحی

نحوه استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم

برای کاهش تورم بینی بعد از جراحی می توان بلافاصله بعد از جراحی از کیسه یخ استفاده شود.

این کیسه یخ باید به مدت ۲۴ ساعت بر روی بافت اطراف بینی و به طور ۱۰ دقیقه چرخشی استفاده گردد.

این ۱۰ دقیقه چرخشی به طوری است که ۱۰ دقیقه کیسه یخ بر روی پوست بوده و ۱۰ دقیقه از روی پوست برداشته شود. زیرا استفاده مداوم از یخ سبب سوختگی پوست شود.

برای اطلاع بیشتر از مراقبت های بعد از جراحی بینی می توانید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

نحوه استفاده از چسب بینی برای کاهش تورم

به طور معمول توصیه می شود بعد از جراحی برای کاهش تورم از چسب بینی استفاده شود که مدت زمان استفاده از چسب حدود 4 هفته می باشد و افرادی که دارای پوست های نازکی هستند باید تا یک ماه از چسب استفاده کرده و افرادی که پوست ضخیمی دارند باید در حدود 2 الی 3 ماه از چسب استفاده کنند.

سخن پایانی

همانطور که ذکر کردیم تورم بینی بعد از جراحی امری اجتناب ناپذیر بوده و به دلیل ایجاد تغییرات بر روی بینی برای همه افراد بروز پیدا خواهد کرد اما با توجه به نوع پوست و عوامل دیگر میزان تورم در افراد مختلف، متفاوت می باشد. اما برای کاهش این تورم راهکارهای وجود دارد که در این مقاله به طور کامل این راهکارها را معرفی کردیم با رعایت این نکات مراقبتی موجب تسریع روند بهبودی و کاهش و از بین رفتن تورم خواهید شد.

دکتر گیلدا گیوه چی

دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *