نحوه استحمام بعد از جراحی بینی

در خصوص نحوه استحمام بعد از جراحی بینی باید گفت که توصیه می شود تا یک هفته پس از جراحی بینی و زمانیکه هنوز هم گچ در داخل بینی وجود دارد، پیشنهاد می شود که از حمام کردن پرهیز نمایید. زیرا با حمام کردن ممکن است گچ داخل بینی خیس خورده و سست شود. سوالاتی که در این خصوص برای افراد پیش می آید شامل آیا می توان بعد از جراحی بینی حمام کرد؟ حمام کردن بعد از جراحی بینی در نتیجه عمل تأثیر می گذارد؟ در این مقاله به این سوال ها پاسخ داده و نکات مخصوص استحمام بعد از جراحی بینی را نیز بررسی خواهیم کرد، پس ت پایان مقاله همراه ما باشید.

نحوه-استحمام-بعد-از-جراحی-بینی

زمان مناسب برای استحمام بعد از جراحی بینی

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که آیا امکان حمام کردن بعد از جراحی بینی وجود دارد؟ چه زمانی می توان بعد از جراحی استحمام کرد؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که به طور معمول توصیه می شود افراد برای جلوگیری از خیس شدن گچ و پانسمان بینی به مدت 7 الی 10 روز از استحمام خودداری کنند.

تحمل یک هفته حمام نکردن و چرب شدن پوست و مو برای برخی از افراد دشوار می باشد، لذا توصیه می شود تا گردن به پایین در نوبت های دلخواه شست و شو داده شود و برای شامپو کردن سر نیز می بایست از شخصی کمک بگیرید.

نکات مهم استحمام بعد از جراحی بینی

همانطور که ذکر کردیم در روزهای ابتدایی برای جلوگیری از خیس شدن اسپلینت و گچ بینی باید از استحمام خودداری کرد. بنابراین توصیه می شود که اطراف بینی به طور مرتب تمیز می شود و یا در صورتی که تحمل یک هفته حمام کردن را ندارید سر خود را با کمک دیگری شست و شو دهید. در ادامه نحوه شست و شوی صورت و استحمام بدون خیس شدن گچ بینی را بررسی خواهیم کرد.

نکات-مهم-استحمام-بعد-از-جراحی-بینی

نحوه شستن صورت

توصیه می شود با استفاده از پدهای ملایم و نرم کننده اطراف بینی تمیز شود  این کار باید به آرامی بدون اینکه فشاری به بینی وارد شود انجام شود. می توان برای شست و شی صورت از روش های دیگری مانند مواد پاک کننده غیرصابونی و مرطوب کننده های ضد حساسیت نیز استفاده کرد. تنها باید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل حساس بودن پوست بینی بعد از عمل از مرطوب کننده و پلک کننده هایی که ضد حساسیت می باشد و موجب کاهش قرمزی پوست می شود استفاده کرد.

نحوه صحیح استحمام بعد از جراحی

برای استحمام در روزهای اول باید از شخصی کمک بگیرید به نحوی که بر روی صندلی یا چهارپایه نشسته و سر را به سمت عقب خم نمایید، سپس از فرد مذکور بخواهید که به آرامی و به گونه ای که آب بر روی صورتتان تراوش نکند، موها را مرطوب نماید. سپس مقدار اندکی از شوینده را بر روی موها ریخته و سر را ماساژ دهد.

مقدار شوینده نباید به حدی باشد که کف کردن موها غیر قابل کنترل شده و و نیازمند آب کشی بیش از حد باشد. از شانه نیز برای رسیدن کف به عمق سر می توان استفاده نمود. فراموش نکنید که از چنگ زدن موها و تکان های شدید خودداری نمایید.

حمام کردن بعد از جراحی بینی با این روش به صورت روزانه توصیه می شود. همچنین از حمام کردن با آب داغ و شنا کردن بعد از جراحی بینی به مدت دو هفته خودداری نمایید.

آیا آفتاب گرفتن بعد از جراحی بینی بلامانع است؟

آفتاب گرفتن در فصول خاصی از سال بسیار آرامش بخش بوده و پوست را خوش رنگ می کند. اما قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب موجب ایجاد لک بر روی پوست شما می شود. همچنین اشعه هایی که از خورشید به پوست وارد می شود، می تواند باعث عمیق تر شدن چین و چروک و پیری زودرس آن شود.

این اشعه ها عامل اصلی سرطان پوست می باشند. با توجه به دلایل ذکر شده، بهترین جراح بینی مراجعین را از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور آفتاب منع می کند.

لذا بهتر است در طول روز از کرم های ضد آفتاب  با SPF بالای 15 استفاده شود. اگر اخیراً جراحی بینی انجام داده اید، پیشنهاد می شود تا 6 هفته بینی و صورت خود را به واسطه استفاده از کلاه نقاب دار از تابش نور خورشید در امان نگه دارید.

همچنین اسکارها می بایست تا ۶ ماه بعد از جراحی از تابش مستقیم نور خورشید به دور بمانند. پس بهتر است آفتاب گرفتن و برنزه شدن را به شش ماه پس از جراحی بینی موکول نمایید.

آیا استفاده از پد گرم کننده مفاصل بعد از جراحی بلامانع است؟

برخی از ورزشکاران برای برطرف شدن درد مفاصل خود از پدهای گرم کننده استفاده می نمایند. این پدها حاوی مواد خاصی هستند که با گرم کردن عضلات به باز شدن آنها کمک می نمایند. جراح پیشنهاد می دهد از پدهای گرم کننده مفاصل بر روی بینی، صورت و گردن تا شش ماه استفاده نکنید. در صورت استفاده از این پدها در محلی که دچار اسکار شده باشد، نه تنها به اندک ناراحتی های ایجاد شده کمک نمی کند، بلکه موجب بدتر شدن زخم ها و سوزش ناحیه مورد نظر می شود.

نتیجه گیری

استحمام بعد از جراحی بینی یکی از مهم ترین عوامل موثر در نتیجه جراحی می باشد و برای بیشتر افراد نحوه صحیح استحمام بعد از جراحی دغدغه می باشد که در این مقاله تمام این موارد را به طور کامل توضیح داده و بررسی کرده ایم. جراح بینی خوب می تواند با پاسخ دادن به پرسش های شما تا حد زیادی از استرس و نگرانی های پیش از عمل بینی بکاهد. همچنین درصورتیکه مراقبت های بعد از جراحی بینی به درستی انجام گیرد، نتیجه مثبت آن دو چندان می شود و هم چنین از عوارض بعد از جراحی نیز جلوگیری خواهد شد. بنابراین توصیه می شود که قبل از جراحی ابهامات و سوالات خود را از جراح بپرسید تا با آگاهی کامل برای انجام جراحی اقدام کنید و بعد از جراحی با مشکلی رو به رو نشوید. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

دکتر گیلدا گیوه چی

دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *