کاهش شنوایی در کودکان

کاهش شنوایی در کودکان تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می شود که ازمیان آن ها علت وراثتی و مادرزادی ، علتی شایع می باشد. تشخیص به موقع در بدو تولد، کودکانی که با کم شنوایی متولد می شوند ، از جهت اقدامات بازتوانی بسیار حائز اهمیت می باشد.

از علل دیگر کاهش شنوایی در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• وارد آمدن ضربه به گوش کودک
  • لوزه بزرگ در کودکان
  • کودکان دارای علائم آلرژیک
  • عفونت گوش میانی در کودکان ( علت شایعی می باشد)

در مواقعی که گوش میانی در کودکان عفونت می کند، مایع تجمع یافته ی پشت پرده ی صماخ ( پرده ی گوش) شروع به جذب شدن می کند. در کودکانی که لوزه ی سوم بزرگ و یا علائم آلرژیک دارند ، روند جذب این مایع کند می شود. گاهی هم امکان دارد در مواردی مایع تجمع یافته غلیظ شود و دیگر جذب نشود که بدنبال این امر ، کاهش شنوایی در کودکان را شاهد هستیم.

دکتر گیوه چی ، بهترین متخصص گوش ، حلق و بینی ،  در زمینه درمان کاهش شنوایی در کودکان ،  تخصص و دانش بالایی دارد. شما عزیزان می توانید، به منظور مشاوره با دکتر گیوه چی  از طریق زیر اقدام کنید:

شماره های  تماس  02188673181 و 02188875799

همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

علائم کاهش شنوایی در کودکان

در این موارد ممکن است کودک به دلیل شنیدن بهتر صداها ، صدای تلویزیون را بلندتر کند و یا صدای مادر و پدر خود و اطرافیان را واضحا نشنود.

اصطلاحات به کاهش شنوایی در کودکان ، به دلیل تجمع مایع پشت پرده ی گوش، اتیت سروز اطلاق می شود که در فصول پایانی  و نیمه ی دوم سال به دلیل افزایش عفونت های تنفسی ، گسترش بیشتری دارد.

در این حالت برای درمان این عارضه نیاز است تا کودک تحت معاینات و نظارت پزشکی قرار گیرد، در صورتی که کودک آلرژی داشت ، نیاز است تا آلرژی کودک کنترل و برطرف شود. همچنین به منظور تقویت درمان این عارضه نیاز است تا بطور دقیق و کامل ، توصیات پزشک خود را مد نظر قرار دهید و از داروهای تجویز شده توسط وی مصرف کنید.

عوارض تجمع مایع پشت پرده ی گوش

نکته ی قابل ذکر در این مبحث این است که اگر مایع تجمع یافته پشت پرده ی گوش در دراز مدت جذب نشود، احتمال آسیب دیدن دائمی استخوانچه های گوش ، وجود دارد. بنابراین اگر در دوره های متناوب درمانی کاهش شنوایی در کودکان ، مایع تجمع یافته جذب نشود و شنوایی کودک به حالت طبیعی باز نگردد نیاز است تا به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی استخوانچه های گوش، مایع تجمع یافته از طریق پرده ی گوش ، تخلیه شود. بعد از خروج مایع غلیظ شده از گوش ، یک قرقره ی تهویه کوچک (VT) در،  پرده ی گوش جایگذاری می شود تا گوش میانی تهویه شود و از تجمع مایع در پشت پرده جلوگیری بعمل آید.

کاهش شنوای در کودکان

همچنین اگر کودکی دارای لوزه ی سوم بزرگ باشد ، عمل جراحی برداشتن لوزه همزمان با تخلیه ی مایع تجمع یافته از گوش ، انجام می شود. به همین منظور برای درمان کاهش شنوایی در کودکان در این حالت ، کودک یکبار تحت بیهوشی به منظور عمل جراحی قرار می گیرد.

مراقبت های بعد از جایگذاری VT در گوش

• گوشی که در آن VT تعبیه شده است مانند گوشی که پرده ی آن سوراخ است ، می باشد. به همین دلیل از ورود آب به درون گوش در هنگام استحمام جلوگیری کنید.
  • پنبه های آغشته به وازلین در گودی گوش های کودک قرار دهید ، تا آب در هنگام استحمام وارد گوش آن نشود.
  • همچنین توصیه می شود تا از آب تنی و شنا کردن به دلیل اینکه احتمال ورود آب به گوش وجود دارد ، اجتناب کنید.
  • ممانعت از وارد آمدن ضربه به گوش
  • در دوران جایگذاری VT توصیه می شود از فین کردن خودداری کرد.
  • با وجود VT در گوش احتمال تشکیل عفونت گوش وجود دارد ، بنابراین با عفونت کردن گوش ممکن است خروج ترشح چرکی از گوش در هنگام سرماخوردگی و یا ورود آب به داخل گوش، دیده شود. در این حالت نیاز است به منظور رفع عارضه ی ایجاد شده بیمار با پزشک معالج خود در ارتباط باشد.

VT ها در حالت کوتاه مدت بین 6 ماه تا یکسال در گوش باقی می ماند و بعد از بهبود شرایط و وضعیت گوش میانی کودک ، از گوش او خارج می شوند که بعد از آن ، پرده ی گوش شروع به ترمیم می کند.

ممکن است برای درمان ، از VT هایی با طول عمر بیشتر طبق صلاح دید و تجویز پزشک با بررسی وضعیت گوش کودک، استفاده شود.

در مواقعی ممکن است با خروج VT از گوش ، عمل ترمیم پرده ی گوش صورت نگیرد که در این حالت ممکن است برای ترمیم پرده ی صماخ ، از جراحی پیوند پرده ی گوش کمک گرفت.

سایر خدمات ارائه شده توسط دکتر گیوه چی:

جوانسازی صورت

لیفت بینی با نخ