انواع پل بینی

 

  • پل بینی چیست؟

برآمدگی استخوانی وسط بینی، یعنی حد فاصل بین دو چشم تا قبل از سوراخ های بینی به عنوان پل بینی شناخته می شود. پل بینی انواع مختلفی دارد و ظاهر آن در برخی افراد به صورت  پهن و کوتاه و در برخی افراد نیز فرو رفته می باشد.

  • انواع پل بینی

پل بینی پهن: در این حالت، بینی پهنی در زیر چشم ها دیده می شود.

پل بینی فرورفته: در این نوع پل، لبه جلوی و پشتی بینی بالا به نظر می رسد و داخل بینی را منحنی شک نشان می دهد.

شکل های مختف پل بینی در افراد می تواند نشان دهنده وجود نوع خاصی از بیماری و اختلال در افراد باشد. مانند سندروم داون، سندرم الکل جنینی و… . اگر پل بینی نوزاد تازه متولد شده به شکل و یا اندازه غیر طبیعی باشد می تواند نشان دهنده از یک مشکل ژنتیکی باشد. در ادامه به توضیح بعضی از این اختلالات و شکل آن پل بینی در افراد مبتلا می پردازیم.

  • سندروم x شکننده. افرادی که دچار این اختلال هستند رفتاری شبیه افراد مبتلا به اوتیسم از خود نشان می دهند. پل بینی در این افراد پهن است، همچنین دارای ویژگی های ظاهری دیگری مانند صورت دراز و لاغر، سر بزرگ، پای صاف و شل بودن مفاصل هستند.
  • سندروم جنین الکلی. مصرف الکل و نوشیدنی های دارای الکل در دوران بارداری باعث سندروم جنین الکلی می شود. نشانه های این سندروم عبارتند از پل بینی فرورفته، چشمان با فاصله زیاد از هم و افتادگی پلک ها، ناهنجاری های دستگاه تناسلی، شکاف لب و مشکلات قلبی.
  • سندروم داون. افراد دارای سندروم داون، یک اختلال ژنتیکی است که به دلیل وجود یک کروموزوم اضافی به وجود می آید و پل بینی معمولاً در این افراد برآمده و پهن است.
  • پل بینی در جراحی بینی

دکتر گیلدا گیوه چی، جراح زیبایی بینی بیان می کنند که پل بینی در جراحی بینی حایز اهمیت بوده و تغییرات آن باید با در نظر گرفتن اصول زیبایی شناختی و تناسب با سایر اجزای صورت فرد انجام گیرد. به طور کلی در منابع جراحی زیبایی، پل بینی با کمی برجستگی را نشانی از زیبایی فرد به شمار می آورند.

  • درمان ناهنجاری های پل بینی

پل بینی غیر طبیعی علاوه بر شکل نازیبای آن ها می توانند سبب بروز مشکلاتی از جمله اختلال در تنفس فرد بشوند و نفس کشیدن در بعضی از شرایط برای او سخت کنند. درمان این اختلالات و ناهنجاری ها معمولاً با جراحی بینی انجام می گیرد که جراح بینی با شناسایی مشکل و هدف از جراحی بینی اقدام به اصلاح بینی می کند.

دکتر گیلدا گیوه چی

دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *