مشکلات روحی و اختلال بدشکلی

مشکلات روحی و اختلال بدشکلی :

اکثر جراحی های زیبایی به منظور تغییر ظاهر به وضع بهتر و مورد تایید قرار گرفتن توسط اطرافیان انجام می شود گاه برخی از اشخاص به دلیل حفظ ظاهر و تغییر نگرش دیگران نسبت به خود تصمیماتی منوط به جراحی زیبایی می گیرد که در صورت غیرمعقول بودن این تصمیمات علاوه بر ضرر مالی سلامت جسمی وی نیز به مخاطره می افتد. برخی بیماران و مراجعه کنندگان برای جراحی های زیبایی ، اختلالاتی از بدن خود را معرفی می کنند که اصلا مشهود نیست و سایرین متوجه آن نمی شوند که تنها خود فرد می پندارد که آن ایرادات واضح و روشن هستند به این اختلال فکری ، وسواس فکری- عملی می گویند و در اثر آن شخص نقیصه ها و عیوب خیالی را به بدن یا صورت خود نسبت می دهد بسیاری از این مشکلات مطرح شده از دید دیگران یا بسیار جزیی هستند یا اصلا دیده نمی شوند.

مشکلات روحی و اختلال بدشکلی

نشانه های اختلال بدشکلی بدن :

در طی این مشکل ، فرد دائم چهره و بدن خود را در آینه بررسی کرده و رفتارهای غیرعادی چون آرایش غلیظ و نظرخواهی از دیگران را تکرار می نماید . گاه نیز با افکار ذهنی خاص خود ، ظاهر و شکل بدن و صورت خویش را با دیگران قیاس کرده تا به نگرانی های درونی خویشتن پاسخگو باشد. این درگیری های فکری تاثیر پررنگی بر فعالیت های اجتماعی ، شغلی و مسائل وابسته دارد.

خصوصیات مرتبط با این اختلال :

چنانچه شما مشکلات بدشکلی صورت یا بدن خود را بررسی می نمایید یا نشانه های اختلال بدشکلی را دارید و اگر در اطرافیان خود این عارضه روحی را می بینید بهتر است در نظر بگیرید که بسیاری از مبتلایان به این اختلال و مشکلات روحی ، می پندارند که توسط دیگران زیر ذره بین هستند و مدام مسخره خواهند شد که این تصورات منجر به بروز اضطراب و دلهره در اجتماع شده و در اثر آن فرد گوشه گیر و سرد خو و افسرده می شود. که در آخر برای انجام انواع جراحی های زیبایی اقدام می نماید.  علایم بیماری اختلال بدشکلی گاه از سنین 13 سالگی شروع شده و برخی دیگر از اشخاص ممکن است در هر سنی ناگهان با آن درگیر شوند و گاه این مشکل مزمن خواهد بود.

عوارض بیماری اختلال بدشکلی :

برخی از عوارض این اختلال روحی به شرح زیر است :

  • اختلال روانی – اجتماعی که در موارد حادتر موجب گوشه گیری از اجتماع و خانه نشینی می شود.
  • تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت زندگی
  • مشکلات تحصیلی و شغلی
  • رفتارهای تکراری و وقت گیرو ناراحتی های بالینی .
  • بروز مشکلات عاطفی و ارتباطات خانوادگی

در جلسات روانشناسی و روانپزشکی اولین راهکار برای درمان این اختلال جایگزین نمودن تفکر و نگرش زیبا است.

با تشکر مدیریت سایت دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی .

دکتر گیلدا گیوه چی

دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *