فعالیت بدنی بعد از جراحی بینی

فعالیت بدنی بعد از جراحی بینی :

از جمله مراقبت های پس از عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی ، کنترل فعالیت بدنی بعد از جراحی بینی و کارهای فیزیکی است . در این خصوص لازم است فعالیت و تحرک در محدوده مشخصی جای گرفته و بیمار برای کسب بهبودی پس از جراحی ، لازم است این محدودیت ها را تا مدت مشخصی رعایت کند.

فعالیت بدنی بعد از جراحی بینی

ویژگی جراحی بینی :

جراحی بینی با اینکه محدوده کوچکی از بدن را تحت تغییر قرار می دهد ولی از جمله جراحی های سنگین و پیچیده است که در روزهای پس از جراحی توصیه اکید پزشکان متخصص جراح بینی به مراقبت صحیح و ویژه می باشد. نکات زیر ، در رابطه با نحوه تحرک و فعالیت بدنی بعد از جراحی بینی است :

نحوه تحرک و فعالیت بدنی بعد از جراحی بینی :

– بیمار می تواند در همان روز اول جراحی بینی با توجه به تجویز پزشک جراح خود ، پیاده روی را در محیط امن انجام دهد توجه کنید که این راه رفتن با ملایمت باشد و از دویدن خودداری شود.

– راه رفتن و پیاده روی هرچه زودتر پس از عمل شروع شود ، بهتر است زیرا این امر در جلوگیری از گسترش ورم و التهابات و کاستن از میزان این مشکلات اثر به خصوصی داشته و علاوه بر این از ایجاد لخته های خونی در بدن و پاها پیشگیری می نماید.

– بهتر است در روزهای اول بعد از جراحی بینی دست کم سه بار در روز پیاده روی داشته باشید تاکید می کنیم که محل پیاده روی امن و پاکیزه باشد.

– امکان بروز خونریزی از بینی در روزهای اول پس از جراحی تا دو هفته وجود دارد بنابراین کارهایی که فشار خون را بالا می برند را در این روزها انجام ندهید از بلند کردن اجسام سنگین و ورزش های خاص و حرکات نیازمند قدرت بدنی خودداری کنید.

– رانندگی در دو هفته اول پس از جراحی بینی ممنوع است اگر داروی مسکن یا خواب آور مصرف می کنید حتما این نکته را مد نظر قرار دهید بیمارانی که توان انجام حرکت در شانه و بازو را ندارند اگر دو هفته از جراحی بینی گذشته باشد ، باز هم نباید رانندگی کنند تا زمانی که وضعیت بدن به حالت عادی باز گردد.

– لازم است حرکات و فعالیت های فیزیکی را تا 3 الی 5 روز به حداقل ممکن برسانید و حرکات قدرتی و شدید را تا 3 الی 4 هفته کنار بگذارید.

– رابطه جنسی تا 2 الی 3 هفته پس از جراحی بینی نباید صورت گیرد ، پس این دوره می توان در صورت کسب صحت و سلامت لازم ، این روابط را به مرور زمان از سر گرفت.

– تمرینات ورزشی سنگین و ورزش های حرفه ای یا رشته های رزمی و . . . را باید تا 2 الی 3 ماه کنار گذاشت . همچنین ورزش هایی که احتمال برخورد توپ را بالا می برند نیز در این دسته اند.

– رفتن به محل کار یا دانشگاه در هفته اول به دلیل کاهش سطح هوشیاری توصیه نمی شود و بهتر است بیمار در خانه مانده و استراحت نماید ؛ مدت زمان بازگشت به محل کار پس از جراحی بینی عموما بین یک هفته الی دو هفته می باشد.

 با تشکر مدیریت سایت دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی.

دکتر گیلدا گیوه چی

دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *