علل گرفتگی بینی

علل گرفتگی بینی :

گرفتگی بینی دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که در برخی افراد چند علت با هم ادقام شده و میزان انسداد و گرفتگی را بالا می برد. متن حاضر با هدف معرفی مهم ترین علل گرفتگی بینی ، اطلاعاتی مفید را در اختیارتان خواهد گذاشت .

علل-گرفتگی-بینی
مهم ترین دلایل گرفتگی بینی به شرح زیر است :

رینیت آلرژیک :

این عامل یکی از شایع ترین علل گرفتگی بینی است و عموما با آبریزش ، عطسه ، خارش بینی و حلق همراه می باشد این آلرژی ورم شاخک های بینی راه سبب شده و گاه فصلی است که در موارد  دائمی ، علایم همیشه همراه بیمار خواهد بود تا زمانی که تدابیر درمانی اندیشیده شوند.

رینیت غیر آلرژیک :

علایم این مشکل همچون رینیت آلرژیک است و به علت آلودگی محیطی یا مواد محرکی چون دود سیگار به وجود خواهد آمد.

انحراف بینی :

تیغه میانی بینی وظیفه جدا نمودن دو بخش بینی را به عهده دارد . این تیغه در بخش جلویی از جنس غضروف و در بخش زیری استخوانی است کج شدگی تیغه میانی بینی باعث بروز تغییر شکل این عضو و در نهایت انسداد بینی خواهد شد در بعضی از اوقات نیز دلیل این انحراف و فرم نامناسب ، برخورد ضربه های شدید است این مشکل به ندرت به طرز مادرزادی ظاهر می شود و تناه دلیل آن عوامل خارجی است .

پولیپ :

پولیپ بینی و سینوس به دلیل التهابات مخاط بینی و یا سینوس ایجاد شده و گاه دوطرفه می باشد و طی معاینات پزشکی ، همچون توده ای صورتی و قرمز به نظر می رسد . پولیپ ها گاه به همراه آسم و سینوزیت یا برخی بیماری های سیستم ایمنی و تنفسی ظاهر می شوند.

سینوزیت :

سینوزیت علاوه بر انسداد بینی می تواند موجب مشکلات تنفسی دیگری نیز شود آزاردهنده ترین این مشکلات عبارتند از : کاهش سطح بویایی ، احساس درد در وسط صورت ، بدبویی دهان ، پولیپ و ترشحات حلقی سینوزیت عموما به دو نوع سینوزیت حاد و سینوزیت مزمن دسته بندی می شود.

دریچه تنگ بینی :

ساختار بینی دارای دریچه های داخلی و دریچه های خارجی است و این اجزا میزان هوای عبوری و داخلی بینی را کنترل می نمایند. در صورت تنگ شدن این دریچه ها به هر دلیلی شاهد انسداد و گرفتگی های خیلی حاد خواهیم بود که گاه اگر پوست اطراف بینی با انگشت به طرف خارج کشیده شود ، وضعیت تنفس موقتا بهبود می یابد.

برخی دیگر از دلایل گرفتگی بینی عبارتند از :

بزرگی آدنوئید و لوزه سوم ، آبسه تیغه بینی ، چسبندگی های داخلی ، ورم شاخک های بینی ، تومور ها و برخی درمان های دارویی ، داروهایی چون نفازولین ، اکسی متازولین و فنیل آفرین که موجب ورم مخاط بینی می شوند.

با تشکر مدیریت سایت دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی .

دکتر گیلدا گیوه چی

دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *