روانشناسی جراحی زیبایی بینی

روانشناسی جراحی زیبایی بینی

 روانشناسی جراحی زیبایی بینی امروزه اهمیت فراوانی دارد و بسیاری از افراد به دلایل روانشناسی به جراحی روی می آورند.

در این مقاله به بعد روانشناسی جراحی زیبایی بینی می پردازیم.

بسیاری از مردم انجام جراحی زیبایی بینی را جهت ایجاد احساس بهتر از لحاظ روانشناسی ، درخواست میکنند. همانا تعدادی از مطالعات طولانی مدت نشان داده اند که جراحی زیبایی بینی احساس رضایت در فرد ایجاد می کند. به هر حال در تعدادی از افراد این جراحی احساس بهتر ایجاد نمی کند که هم برای بیمار و هم برای جراح مشکلات جدی را ایجاد می کند. این مشکلات سبب در خواست جراحی ترمیمی ، افسردگی، کناره گیری اجتماعی ، مشکلات خانوادگی ، رفتار های مخرب و عصبانی شدن از دست جراح و خدمه می شود. جراح و بیمار تغیر ظاهر بعد از جراحی را به عنوان پیشرفت در کیفیت زندگی با افزایش اعتماد به نفس و کاهش نگرانی اجتماعی، کاهش اختلالات اجباری- وسواسی و کاهش بدبینی می دانند. اثر مثبت جراحی بر تصویری که بیماران از ظاهر خود دارند تقریبا 3 ماه بعد از جراحی ایجاد می شود و تا 2 سال بعد از جراحی ادامه دارد. برهمین اساس جراحی زیبایی بینی یک درمان برای اختلالات روانشناسی می باشد.

روانشناسی جراحی زیبایی بینی
روانشناسی جراحی زیبایی بینی

وجود نشانه های روانشناسی – آسیب شناسی در افراد متقاضی جراحی زیبایی بینی

اواسط قرن گذشته ( قرن بیستم)، اصلاح بد شکلی های خفیف و جزئی، به عنوان شاخص عدم انجام جراحی زیبایی بینی، به دلیل پیش بینی احساس نارضایتی بیمار و درخواست مجدد یا حتی تغییر کامل جراحی ( نتیجه جراحی) به حساب می آمد. 8 نفر از 10 نفری که مشکل روانشناسی داشتند ( درمورد بینی)، بر اساس ارزیابی روانپزشکان از جراحی زیبایی بینی سود می برند. میل به جراحی زیبایی بینی از علائم اولیه ی اختلالات روانشناسی نیست، اما یک تلاش برای آرام کردن ناراحتی و به دست آوردن یک هویت جدید است.

روانشناسی جراحی زیبایی بینی امروزه اهمیت فراوانی دارد و بسیاری از افراد به دلایل مختلف روانشناسی به جراحی زیبایی بینی  روی می آورند. دکتر گیوه چی ،  جراح بینی ، در رابطه با این موضوع مشاوره های کاربردی به شما عزیزان ارائه می دهد . شما می توانید از طریق زیر، با دکتر گیوه چی ارتباط برقرار کنید:

  شماره های  تماس  02188673181 و 02188875799 می باشد.

همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید

بعضی مطالعات گزارش کرده اند که جراحی زیبایی بینی در طولانی مدت سبب ایجاد اختلالات روانشناسی و روانپزشکی می شود. این در حالی است که بعضی مطالعات دیگر گزارش کرده اند که شیوع اختلالات روانشناسی و روانپزشکی در افراد جراحی زیبایی بینی شده، با افراد جراحی نشده اختلاف معنا داری ندارد.

آیا جراحی زیبایی بینی می تواند اختلال بد شکلی بدنی را کاهش دهد؟

برای پاسخ به این سوال مطالعات انگشت شماری انجام شده است. در مطالعه ای که اختلال بدشکلی بدنی را قبل و بعد از انجام جراحی زیبایی بینی بررسی کرده است، قبل از انجام جراحی زیبایی بینی 6/20 درصد از بیماران درخواست کننده، عمل جراحی زیبایی بینی به اختلال احتمالی بد شکلی بدنی مبتلا بودند. سه ماه بعد از جراحی ، شیوع اختلال بدشکلی بدنی 8/6 درصد بود. 6 ماه پس از جراحی شیوع این اختلا 4/3 درصد شد. براساس یافته های این مطالعه، انجام جراحی زیبایی بینی در بیماران می تواند شیوع اختلال بدشکلی بدنی را کاهش دهد ولی همچنان جهت قضاوت در این باره به انجام مطالعات بیشتر نیاز دارد.

مقالات مرتبط

انواع جراحی بینی 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

اقدامات قبل از جراحی بینی

 

دکتر گیلدا گیوه چی

دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *