جراحی بینی افراد سیگاری

افراد سیگاری از لحاظ سلامتی دچار آسیب هایی فراوانی هستند. نیکوتین با تاثیر بر غدد کلیوی بدن و تحریک سطح  فعالیت هورمون های کاهنده درد، فعالیت طبیعی بدن رامختل می کند. با استعمال سیگارعروق تنگ شده و با کوچک شدن این عروق پوستی، گردش خون دچار مشکل می شود. در نتیجه ترمیم پس از جراحی بینی در افراد سیگاری نسبت به سایر افراد دیرتر اتفاق می افتد، همچنین کیفیت نتایج به دست آمده از جراحی زیبایی بینی کمتر می باشد.

در واقع عامل سیستم خونرسانی در ترمیم آسیب های بافتی در هر نقطه از بدن ضروری است. هر چه عروق تنگ تر باشد این خونرسانی به مناطق نیازمند ترمیم کندتر انجام می گیرد. استعمال سیگار و دیابت دو عامل مهم و اصلی در ایجاد اختلال خونرسانی بافتی می باشند.

به همین علت دکتر گیلدا گیوه چی، جراح زیبایی بینی توصیه می کند که از کشیدن سیگار حداقل دو هفته قبل و بعد از عمل بینی خودداری شود.

نکته مهم این است که قطع مصرف سیگار برای مدتی و در حالت بهتر ترک آن قبل از جراحی بینی باعث از کاهش اثرات بد و مضر مصرف سیگار تا حد زیادی  در پوست شده و با روندی عادی انجام خواهد شد.

بعد از جراحی بینی فرآیند ترمیم آغاز می شود و بدن با رساندن خون به مناطق برش داده شده، ترمیم آن ناحیه انجام می شود. ولی این فرآیند ترمیم در افراد سیگاری به علت نقص سیستم خون رسانی نسبت به  حالت عادی، با مشکلاتی  مثل دیرتر خوب شدن محل بخیه ها و طولانی تر شدن تورم بینی مواجه بوده و کند تر طی می شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که افراد سیگاری در انجام جراحی با آن روبه رو می باشند اختلالاتی است که به خاطر استفاده از داروهای بیهوشی پدید می آید. افزایش کربن مونو اکسید موجب می شود که تپش  و ریتم قلب در حین عمل متغیر باشد و این امر موجب اختلال در بی هوشی می شود .

این داروها باعث کاهش مقاومت بدن نسبت به عفونت شده و درنتیجه بدن تحت فشار قرار می گیرد. با تنگ بودن عروق خونی نفس کشیدن در زمان بی هوشی با افتی مواجه شده و در نتیجه کربن مونواکسید افزایش می یابد. این افزایش موجب می شود که تپش  و ریتم قلب در حین عمل متغیر باشد و این امر موجب اختلال در بی هوشی می شود. از این رو قلب نیازمند نظارت بیشتر می باشد.

همانطور که گفته شد استعمال دخانیات اختلالات زیادی را در فرآیند کلی جراحی بینی ایجاد می کند و جراحان بینی قبل از عمل سیگار کشیدن را ممنوع کرده و از بیماران می خواهند که از استعمال آن در بعد از جراحی بینی هم اجتناب نمایند.