شست و شوی بینی بعد از جراحی

هر چقدر افراد بعد از جراحی بینی از بینی خود بیشتر مراقبت کنند، می توانند نتیجه بهتری را از عمل خود مشاهده کنند.و یکی از مراقبت های مهم، شست و شوی بینی بعد از جراحی است که می تواند در روند بهبودی گرفتگی بینی که به  دلیل تورم بینی ایجاد می شود تاثیر گذار باشد. شست و شوی بینی روش های مختلفی دارد که طرز صحیح شستن با این روش ها را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. پس برای اینکه بدانید چگونه باید بینی خود را بعد از جراحی بینی شست و شو دهید بهتر است مطلب زیر را مطالعه کنید.

شست-و-شوی-بینی-بعد-از-جراحی

اهمیت شست و شوی بینی بعد از عمل

یکی از عواملی که از عفونت و ایجاد بوی بد بینی جلوگیری می کند شست و شوی بینی بعد از جراحی می باشد، بنابراین داخل بینی به وسیله سرم های مخصوص شست و شو داده می شود که این امر می تواند از تورم مخاط بینی کاسته و لخته های خونی که بعد از عمل بینی در داخل ایجاد شده است را از بین ببرد. به دنبال این اتفاقات فرد تنفس بهتری خواهد داشت و به مرور زمان به حالت قبل از عمل بینی باز می گردد. بنابراین شست و شوی بینی بعد از جراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

روش های شست و شوی بینی بعد از جراحی

روش های مختلفی با توجه به دوران نقاهت و شرایط افراد بعد از عمل جهت شست و شو و تمیز کردن بینی وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

روش-های-شست-و-شوی-بینی-بعد-از-جراحی

تمیز کردن بینی با پنبه و آب گرم

در هفته اول بعد از جراحی به طور معمول توصیه می شود که افراد از خیس شدن اسپلینت و تامپون بینی خود خودداری کنند، بنابراین برای تمیز کردن خونابه های داخل بینی بون خیس شدن اسپلینت باید از یک پنبه مرطوب و آب گرم استفاده کرده و با استفاده از آن اطراف بینی و بانداژ خود را تمیز کنند. می توان از قطره تجویز شده توسط پزشک نیز در این مواقع استفاده کرد.

شست و شوی بینی با سرم سالین

بعد از برداشتن اسپلینت بینی افراد می توانند به حمام بروند، و برای شست و شوی بینی از سرم سالینی استفاده کنند که نحوه شست و شوی داخل بینی با استفاده از این سرم ها بدین صورت می باشد که پنبه ای را آغشته به این یرم کرده و سپس داخل بینی را با استفاده از آن تمیز خواهیم کرد و باید توجه داشته باشید که این کار را به آرامی و بادقت انجام دهید تا از وارد شدن آسیب به بینی نیز جلوگیری شود.

شستشوی بینی با سرم و سرنگ

پس از اینکه بینی و تنفس شما تا حدی بهبود پیدا کرد می توانید برای شست و شوی داخل بینی از سرم و سرنگ استفاده کنید ، که بدین منظوردر ابتدا شما باید یک سرنگ ده سی سی تهیه کنید و سوزن آن را خارج کنید و سرم را به درون سرنگ بکشید و سپس آن را به داخل بینی پمپ کنید .نکاتی که باید در وارد کردن سرم به بینی به آن توجه داشته باشید عمودی قرار دادن سرنگ های بینی است.

جه زمانی باید شست و شوی بینی را آغاز کرد ؟

شما می توانید شست و شوی بینی را بعد از گذشت سه تا چهار روز بعد از جراحی بینی آغاز کنید و در روز های اول بهتر است که این کار به آرامی و بدون  وارد شدن فشاری به صورت و بینی انجام بگیرد. شما باید به طور مرتب این کار را انجام دهید تا لخته های خون تماما از بینی شما خارج شده و علاوه بر اینکه می تواند مشکلات تنفسی به وجود آمده بعد از عمل بینی را بهبود ببخشد از باقی ماندن لخته های خون که باعث ایجاد عفونت های داخل بینی و ایجاد بوی بد در بینی می شود نیز جلوگیری خواهد کرد.

جه-زمانی-باید-شست-و-شوی-بینی-را-آغاز-کرد-؟

نکات مهم در هنگام شست و شوی بینی بعد از جراحی

رعایت برخی از نکات در هنگام شست و شوی بینی بعد از جراحی از اهمیت بسیار بالایی در نتیجه جراحی برخوردار است، این نکات عبارتند از:

  • توجه داشته باشید که محلول سرم در هنگام شست و شو به حلق شما وارد نشده و تنها به سوراخ و حفره های بینی وارد شده و از سمت دیگر نیز خارج شود.
  • در صورت استفاده از سرنگ برای شست و شوی داخل بینی قبل از استفاده حتما سرنگ را به طور کامل تمیز کرده و خشک کنید.
  • در روزهای اول با وجود تامپون و اسپلینت بینی از شست و شوی بینی خودداری کرده و تنها با استفاده از قطره های تجویز شده داخل بینی را تمیز کنید.
  • از فین کردن با شدت و یا دستکاری کردن بینی در هنگام شست و شوی بینی خودداری کنید.
  • ترشحات و لخته های خونی جمع شده در پره های بینی را تنها با یک دستمال مرطوب و نرم پاک و تمیز کنید و از وارد کردن فشار به بینی خودداری کنید.
  • در صورت احساس عطسه یا سرفه در هنگام شست و شوی بینی دهان خود را باز نگه دارید تا از وارد شدن فشار بیش از حد به بینی جلوگیری شود.
  • از پمادهای مخصوص تجویز شده توسط بهترین جراح بینی بعد از هر بار شست و شوی داخل بینی برای جلوگیری از خشک شدن پوست استفاده کنید.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی، شست و شوی بینی می باشد چرا کع این کار از باقی ماندن لخته های خون در بینی جلوگیری کرده و همچنین راه تنفسی افراد را باز خواهد کرد. در خصوص شست و شوی بینی بعد از جراحی باید گفت که بهترین روش شست و شو با سرم می باشد که به تسریع روند بهبود زخم ها و بهبود تنفس کمک بسیار زیادی خواهد کرد. در این مقاله به طور کامل روش های شست و شوی بینی و نحوه صحیح شست و شوی داخل بینی با استفاده از سرم را بررسی کردیم و همچنین زمان مناسب جهت شست و شوی بینی را ذکر کرده ایم امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

دکتر گیلدا گیوه چی

دکتر گیلدا گیوه چی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *