پولیپ بینی

پولیپ های بینی توده های نرمی هستند که به علت تورم بیش از اندازه مخاط بینی و سینوس های ثانویه به عفونت های مزمن و یا حساسیت های آلرژیک و غیر آلرژیک مخاطی سینوس اتفاق می افتند. مشکلی که برای بیمار ایجاد می شود مشکل تنفسی می باشد. این مشکل ها عمدتا به صورت گرفتگی بینی، تنفس از طریق دهان، خرخر شبانه، آبریزش بینی و ترشحات پشت حلق می باشد. از طریق معاینه و از طریق آندوسکپی تشخیصی و سی تی اسکن می توان این بیماری را تشخیص داد. در رابطه با درمان این مشکل ابتدا درمان دارویی انجام می شود و در بیمارانی که به درمان دارویی پاسخ ندهند اقدام به جراحی آندوسکوپی توصیه می شود. در بیمارانی که هم زمان آسم و پلیپ دارند اقدام به جراحی به بهبود آسم او نیز می تواند کمک کند.

پولیپ-بینی

علائم شایع پولیپ بینی

گرفتگی دائمی بینی

از بین رفتن حس چشایی

از دست دادن حس بویایی و یا کاهش آن

درد دندان بالایی

آبریزش بینی

آبریزش قسمت عقبی بینی

سر درد و درد صورت

خرناس کردن

خارش در اطراف چشم

حس کردن فشار در قسمت پیشانی وصورت

مواردی مانند آلرژی ها و یا عفونت ها که باعث بدتر شدن مقدار التهاب مزمن در سینوس ها و راه هوایی می شوند

علت های به وجود آمدن پلیپ بینی

علت ها و دلایل اصلی به وجود آمدن پلیپ بینی هنوز کشف نشده است.افرادی که دارای پلیپ باشند در قسمت سینوس ها و غشای مخاطی بینی دچار التهاب خواهند شد. افرادی که دارای پولیپ بینی می باشند پاسخ های ایمنی متفاوتی را دارند.  همچنین در غشای مخاطی بینی آنها  نسبت به افراد عادی که پولیپ ندارند مواد شیمیایی مختلفی وجود دارند. محل قرار گیری و تشکیل پولیپ ها اغلب در بینی، استخوان چانه و نزدیک چشم می باشد. اما امکان تشکیل سینوس ها در هر جایی از راه های هوایی و یا سینوس ها وجود دارد.

موارد تشدید کننده پولیپ بینی

داشتن آلرژی نسبت به قارچ هایی که در هوا وجود دارند

داشتن بیماری آسم که باعث به وجود آمدن انقباض و التهاب راه های هوایی می شود.

داشتن سابقه خانوادگی در دارا بودن بیماری پولیپ بینی

داشتن آلرژی نسبت به آسپرین و داروهای مسکن مانند ناپروکسن و ایبوپروفن

ترشح و تولید غشای مخاط چسبنده و ضخیم از غشاهای بینی و سینوس ها که فیبروز سیستیک نامیده می شود.

تغییر های خاص در ژنتیک در ارتباط با عملکرد های سیستم ایمنی بدن فرد دارای پلیپ

التهاب رگ های خونی که سندروم چرگ اشتراوس (Churg-Strauss Syndrome) نامیده می شود.

پولیپ بینی